معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۸۸۱ هزار و ۳۷۱ نفر معادل ۷۲ درصد از جمعیت این استان در قالب پویش ملی سلامت غربالگری شدند.

دکتر فاطمه ترکمان اسدی به آخرین وضعیت اجرای پویش ملی غربالگری سلامت در همدان اشاره کرد و گفت: با اجرای پویش ملی غربالگری سلامت از نظر ابتلا به دیابت و فشارخون، ۱۹ هزار و ۵۷۹ بیمار مشکوک به فشار خون شناسایی شدند.

او با بیان اینکه پویش ملی غربالگری فشارخون بالا و دیابت در ۷۶۷ واحد بهداشتی همدان در حال انجام است، گفت: ۲۲.۲ درصد از مجموع افراد غربالگری شده معادل ۱۹۸ هزار و ۳۷۸ نفر دارای «پیش فشار خون بالا» بودند.

رئیس مرکز بهداشت استان همدان همچنین از شناسایی ۱۱ هزار و ۸۲۲ بیمار مشکوک به دیابت ۱۴۸ هزار و ۴۳۳ افراد پیش دیابت خبر داد و اظهار کرد: آگاه سازی مردم نسبت به خطرات فشار خون بالا و دیابت در صورت شناسایی دیرهنگام این بیماری‌ها و پیامد تاخیر در تشخیص و آغاز درمان از اهداف این پویش است و از دیگر اهداف شناسایی به موقع، زمان مناسب برای شروع مراقبت و تلاش برای درمان قطعی است.

ترکمان اسدی گفت: در پویش ملی سلامت برای تشخیص و شناسایی بیماران دیابت و فشار خون بالا بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام شده است.

او گفت: تشخیص دیرهنگام دیابت و فشار خون بالا و مداخله دیرهنگام برای درمان، عوارض جبران ناپذیر و هزینه بالایی برای فرد، خانواده، جامعه و سیستم سلامت دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: آگاه سازی مردم نسبت به خطرات فشار خون بالا و دیابت در صورت شناسایی دیرهنگام این بیماری‌ها و پیامد تاخیر در تشخیص و آغاز درمان از اهداف این پویش است و از دیگر اهداف شناسایی به موقع، زمان مناسب برای شروع مراقبت و تلاش برای درمان قطعی است.

ترکمان اسدی با اشاره به تمدید طرح غربالگری ملی فشار خون و دیابت تا پایان ماه جاری، گفت: با توجه به اینکه اندازه گیری قند خون ناشتا در این پویش معیار بررسی میزان قند خون افراد است از مراجعه کنندگان می‌خواهیم که در کنار استقبال و اطلاع رسانی به سایر افراد جامعه در این خصوص به صورت ناشتا برای انجام آزمایش به نزدیکترین واحد بهداشتی محل زندگی خود مراجعه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.